Klausury a testy #mujrokvnemecku
Jak už jsem v předchozích článcích zmiňovala, je německý školský systém podstatně odlišný od toho našeho. Rozdíly jsou ale hlavně znatelné, až když se student v Německu dostane do předmaturitních ročníků. Jedním z rozdílů je právě to, že se nepíší na poslední chvíli plánované nebo dokonce neplánované testy, ale jsou zadány přesné termíny Klausur - prací, a jen v těchto termíne se pak tedy nějaké testy píšou. A jak probíhalo mé první kolo německých prací?
Vzhledem k tomu, kolik jsem si navolila předmětů, mě čekalo poměrně hodně prací. Na začátku jsme se ale domluvili, že uvidíme, jak to půjde, a podle toho buď budu psát, nebo ne. Když ale přišel ten čas, musela jsem se rozhodnout. Protože mi ale nic nehrozilo a nemohla jsem nic ztratit (naopak jen získat), rozhodla jsem se psát s ostatními studenty.
První klausura mě čekala v angličtině. Myslela jsem si, že to bude odlehčení, ale protože to byla první klausura v mém životě, výsledek nebyl nakonec gramaticky tak špatný, ale formou absolutně neodpovídal zadání.
Jako forma je vždy zvolen text, se kterým musíte na základě vašich znalostí pracovat. V každé spolkové zemi dostanou studenti seznam úloh/ prací s textem, které se mohou v maturitní zkoušce vyskytnou. Tyto úlohy se dělí na tři úrovně obtížnosti.
1. úroveň obtížnost je opravdu jednoduchá. Nepotřebujete vlastně skoro žádné vědomosti, protože vaším úkolem je jen text shrnout dohromady, podat ho vlastními slovy, nebo udělat souvislý text z bodů, které jsou pro text důležité. Stačí vám tedy, když máte trochu trénink a víte, jak máte takové shrnutí vypadat, a už máte vlastně vyhráno.
2. úroveň je už o něco těžší, protože zde potřebujete už něco málo vědět. V této kategorii se od vás očekává, že kromě toho, že text shrnete, tedy provedete operaci z úrovně 1., k tomu také doplníte vlastní znalosti. Což znamená, že s odkazem na nějaké materiály a důvěryhodné zdroje řeknete, zda má daný autor pravdu, nebo ne.
3. úroveň nemá úplně správné řešení. Vaším úkolem je text shrnout a na základě vašich znalostí posoudit, jaké by mohl mít takový průběh další pokračování. Musíte tedy vyvinout vlastní myšlenku a hypotézu, kterou podpoříte nějakým zdrojem. Nemůžete si tedy jen vymyslet, proč by to tak mohlo být.
První kolo klausur se skládá převážně jen z první kategorie s minimálními prvky z druhé kategorie. Proto to bylo na rozjezd něco lehčího. Protože pro mě byl ale pořád takový typ práce nový, chvíli to trvalo, než jsem si na to zvykla. A pokud se ptáte, zda i přírodovědné a matematické práce takhle taky vypadají, tak je to tak. U nich je jen rozdíl, že musíte umět pracovat s tabulkami a kromě toho znát kdy a jak daný postup použít... U těchto prací už se tedy nemůžete spolehnout jen na text, ale musíte opravdu sami vědět, jak na to...
S výsledky z prvních prací jsem poměrně spokojená. Některé jsou poměrně dobré na to, jakou mám jazykovou bariéru, některé jsou už horší a u některých je naopak výsledek neuvěřitelně úspěšný. Každopádně to byl neuvěřitelný adrenalin a musím ale říct, že jsem ráda, že už mám za sebou i druhé kolo!
Mějte se krásně a rozšiřujte si své obzory!
Týna
Vzhledem k tomu, kolik jsem si navolila předmětů, mě čekalo poměrně hodně prací. Na začátku jsme se ale domluvili, že uvidíme, jak to půjde, a podle toho buď budu psát, nebo ne. Když ale přišel ten čas, musela jsem se rozhodnout. Protože mi ale nic nehrozilo a nemohla jsem nic ztratit (naopak jen získat), rozhodla jsem se psát s ostatními studenty.
První klausura mě čekala v angličtině. Myslela jsem si, že to bude odlehčení, ale protože to byla první klausura v mém životě, výsledek nebyl nakonec gramaticky tak špatný, ale formou absolutně neodpovídal zadání.
Jako forma je vždy zvolen text, se kterým musíte na základě vašich znalostí pracovat. V každé spolkové zemi dostanou studenti seznam úloh/ prací s textem, které se mohou v maturitní zkoušce vyskytnou. Tyto úlohy se dělí na tři úrovně obtížnosti.
1. úroveň obtížnost je opravdu jednoduchá. Nepotřebujete vlastně skoro žádné vědomosti, protože vaším úkolem je jen text shrnout dohromady, podat ho vlastními slovy, nebo udělat souvislý text z bodů, které jsou pro text důležité. Stačí vám tedy, když máte trochu trénink a víte, jak máte takové shrnutí vypadat, a už máte vlastně vyhráno.
2. úroveň je už o něco těžší, protože zde potřebujete už něco málo vědět. V této kategorii se od vás očekává, že kromě toho, že text shrnete, tedy provedete operaci z úrovně 1., k tomu také doplníte vlastní znalosti. Což znamená, že s odkazem na nějaké materiály a důvěryhodné zdroje řeknete, zda má daný autor pravdu, nebo ne.
3. úroveň nemá úplně správné řešení. Vaším úkolem je text shrnout a na základě vašich znalostí posoudit, jaké by mohl mít takový průběh další pokračování. Musíte tedy vyvinout vlastní myšlenku a hypotézu, kterou podpoříte nějakým zdrojem. Nemůžete si tedy jen vymyslet, proč by to tak mohlo být.
První kolo klausur se skládá převážně jen z první kategorie s minimálními prvky z druhé kategorie. Proto to bylo na rozjezd něco lehčího. Protože pro mě byl ale pořád takový typ práce nový, chvíli to trvalo, než jsem si na to zvykla. A pokud se ptáte, zda i přírodovědné a matematické práce takhle taky vypadají, tak je to tak. U nich je jen rozdíl, že musíte umět pracovat s tabulkami a kromě toho znát kdy a jak daný postup použít... U těchto prací už se tedy nemůžete spolehnout jen na text, ale musíte opravdu sami vědět, jak na to...
S výsledky z prvních prací jsem poměrně spokojená. Některé jsou poměrně dobré na to, jakou mám jazykovou bariéru, některé jsou už horší a u některých je naopak výsledek neuvěřitelně úspěšný. Každopádně to byl neuvěřitelný adrenalin a musím ale říct, že jsem ráda, že už mám za sebou i druhé kolo!
Mějte se krásně a rozšiřujte si své obzory!
Týna